Annonce

Sådan får du en bedre søvn

Flere og flere har problemer med at sove godt om natten, men netop søvnen har stor betydning for vores helbred og evne til at fungere optimalt, og derfor er det så vigtigt at sove godt. Læs med her, hvor vi giver dig tips til, hvordan du kan få en bedre søvn.

 

Søvnen fungerer som en slags oplader både for vores hjerne og vores krop. Man kan sige, at søvnen virker som en slags opvaskemaskine på vores hjerne, for her ryddes der op i alle dagens indtryk, smides ud og lægges på plads. Når vi sover, repareres små skader i vores celler og immunsystem og sørger for, at kroppen fungerer så optimalt, som muligt.

 

Få ro på kroppen med en kugledyne

Hvis du har tendens til at ligge uroligt og ikke kan falde til ro, kan det være en mulighed at overveje en kugledyne. En kugledyne er tungere end en almindelig dyne og kan med sin tyngde bevirke, at du ligger mere roligt og dermed bedre kan falde i søvn. Du kan finde et stort udvalg af kugledyner her.

 

De kan bruges af både børn og voksne, og netop kugledyner har vist sig at have en positiv effekt på børn med ADHD og andre diagnoser, der kan gøre det svært for børn at få ro på.

 

Du kan også vælge at gå til en akupunktør og se, om det kan hjælpe, hvis du generelt sover dårligt. Akupunktører arbejder med kroppens energier, som der kan skrues på med tynde nåle, som sættes i kroppen på strategiske steder.

 

Sluk telefonen en time før sengetid

Der er mange ting, man kan gøre for at prøve at optimere sin søvn, og udover kugledyne og akupunktur kan man også tage et kig på det velkendte råd som at undgå skærmtid en time eller mere inden sengetid. Det blå lys fra skærmene, men måske i endnu højere grad de mange input, man får ved at scrolle gennem sine feeds på sociale medier, er med til at holde hjernen vågen.

 

Du kan derfor med fordel lægge både telefon og tablet væk og slukke for TV og computer et stykke tid, inden du skal sove og i stedet lave noget, der giver dig ro og få hjernen til at komme ned i gear, så tankerne ikke kører rundt i dit hoved, når du lægger dig for at sove. Læg for eksempel tøj sammen, vask op eller saml et puslespil. På den måde får du ro på og kan sove godt hele natten.

Kommentarer lukket til Sådan får du en bedre søvn